HELSINGBORGS SCIENCE FICTION & FANTASY FÖRENING

HELSINGBORGS ENDA AKTIVA SCIENCE FICTION & FANTASY FÖRENING

 ANTIPODEN  

    HEM 

    HISTORIK

    STYRELSEN   

    KONTAKT

  •  

 KALENDER      

    AKTIVITETER

 

 ANNAT

    WEBBRYMDEN

    NYHETER

    NOSTALGI

 

 

 

FÖRFATTARENS FÖRORD

 

 

Kort efter juletid 1981, i den månad som kallas februari bland oss som vet vad det gäller, inbjöd mig Antipoden att hålla föredrag. När jag begrundat det outsägliga, sa jag: - Ja, men vad tycker ni jag skall tala om? Göran Frankel svarade med en ton av självklarhet: - Ja, du berättar väl litet om dig själv, och hur du ser på dina böcker, om din karriär och så...

(Jag önskade strax att jag haft en Karriär att berätta om. Det kunde varit tjusigt. "Den dag jag blev upptäckt" osv. "Genombrottet", "Den påföljande katastrofen", "Tiden av alkoholism", "Hur min fru lämnade mig för Frank Andersson", "Hur jag kom tillbaka och erövrade nya triumfer." Ack ja. Varför skriver Hänt i Veckan aldrig om mig?) - Jaha, sa jag.

- Bra, sa han entusiastiskt, utan att veta vad han utsatte Antipoden för.

Hur skulle jag lösa problemet. Jag inköpte en kortvågsmottagare från en postorderfirma, som ej här skall nämnas, riktade ferritantennen mot stjärnorna och kopplade till min elektriska skrivmaskin. Som av en ren slump fick jag kontakt, och maskinen nedskrev följande:

 

Blubb blubb glubb ... 1 + 1 = 2, Goddag, Goddag, Diosynchroniala performaturer singulerar difnalgiska erulbasmer. Väl att märka utan förspänning. Glubb, glubb.

 

Sedan var det tyst ett slag, varefter maskinen ur vätebruset plockade fram följande ganska långa meddelande, som jag stal och uppläste för Antipoden, som mitt eget.

 

För det fick jag mat och trevligt bemötande, så jag rekommenderar författare att följa mitt exempel. Besök gärna Antipoden. Nu, tio mil därifrån och i relativ säkerhet, kan jag avslöja hur jag kom över "mitt" föredrag.

 

 

Här är det

                                                   Bertil Mårtensson

 

 

 

 

 

FALLET MÅRTENSSON

 

 

God dag, eller som min vördade kollega från Arcturus brukar säga, Hubba Abba!

 

Jag ber att få hälsa Eder välkomna till Galaktiska Presidiets fjortonde sammanträde, räknat efter årsringarna i Ykkapalmens symbiot.

 

På dagordningen har vi egentligen bara ett ärende av vikt, nämligen: Vad skall vi egentligen göra med Bertil Mårtensson? Och om protokollföraren är alert och de som sitter längst bak slutar att fladdra med membranen skall jag presentera fakta i målet.

 

Som väl alla redan vet så började Mårtensson att utgöra ett problem för oss i det sextiofemte milenniets andra kongressperiod, det år som på planeten Jorden kallas 1968. Det var det året han, som jordingarna säger, debuterade i bokform. Detta är verkligheten kallade han alstret. Ett försök att få jordinnevånarna att genomskåda publikationens påskrift: roman! De skulle ana att han egentligen avslöjade sanningen, så som han såg den. Vi fick så småningom en rapport på Mårtensson och började undersöka fallet. En högintelligent blötmask från spiralarm två utsändes för att spionera, slugt utklädd till mjölkbud. Han upptäckte att Mårtensson inte drack mjölk, han hade nämligen ännu inte börjat med det 1968, så han gick ut i skogen och begick ritualsjälvmord, men innan dess hade han lagt ett ägg, som snart kläcktes fram och återupptog spaningarna, nu förklätt till något som jag inte riktigt förstår, som kallas SF-fan. Denna förklädnad, som bland annat fordrade att vår agent såg på subversiv film och bar en propeller i mössan, möjliggjorde emellertid ett noggrant studium av fenomenet B. M. ifråga. Kyrkböckerna avslöjade det som fött 1945, det år den första mer uppskakande fissionen av plutonium ägde rum på Jorden. Vidare var föremålet ifråga uppväxt i staden Malmö, som sades vara rikets tredje stad.

Riket visade sig heta Sverige och vara en tämligen så insignifikant monarki på norra halvklotet, vilket insveps varje halvår i mörker, is, kyla och dimma.

 

Ni undrar nu, varför detta intresse? Varför denna energi? Nå, Mårtensson är ju inte den ende vi kontinuerligt haft under bevakning, de sista årsringscyklerna. Jag skulle kunna berätta saker för er och Isaac Asimov, Ursula LeGuin och till och med Sam J Lundwall..., men locka mig nu inte från huvudämnet. Varför studerar vi dessa personer på Jorden?

 

Som ni alla vet har vi haft Jorden under lätt bevakning under senare tid. Vår säkerhetstjänst fordrar det. Jordfolket är energiskt, en smula vansinnigt och mycket slugt. De har en expansiv teknologi. Trots våra intensiva försök att hejda dem har de landsatt några exemplar av sig själva på sin inom parentes sagt ganska fula Måne. Den vikt de själva tillskrev detta visar hur ambitiösa de är. Och de är oss på spåren. Normalt har vi haft så kallad rutinbevakning enligt rutin no. 2: 2. Det innebär att med jämna mellanrum ett skepp av plasmatyp landar i trakten av en åker, visar sig för en bonde eller en bilist på en enslig landsväg och sedan försvinner medelst snabbvarpning. Den psykiska reaktionen mäts. Blir de alltför intresserade, så erbjuds de följa med på en tur.

Gör de det erhåller de den vanliga propaganda resan till Mars och Jupiter, givetvis med potemkinkulisser, för att använda ett passande uttryck de har i sitt eget språk och sedan landsätts de och skriver en bestseller, som bara några dårar tror på. Vi får ett mått på den kulturella nivån. Nåväl, sådana här som Asimov... och till och med sådana som Mårtensson, är för sluga för vår vanliga taktik. De skriver avslöjande, ibland kusligt precisa böcker om oss, som de sedan låter publicera under skenet av romaner, det vill säga skönlitteratur, dikt och fantasi. På så vis kan ingen beslå dem med lögn, för det är ju bara fantasier. Men samtidigt så öppnar de människosläktets intresse för universum utanför deras egen lustigt blå himmel och förmedlar vilda gissningar om vad som egentligen pågar härute. Det kusliga är, att de träffar så nära. Hur kan de det? Detta skulle vår agent ta reda på. Låt oss först se på Mårtenssons verk, och sluta klappra med antennerna till höger. Jag förstår om en del är upprörda, och om en del är uttråkade. Men vi har en sak att ta ställning till. Mårtensson skildrar i Detta är verkligheten hur mänsklighetens framtid gestaltar sig. I denna finns slående förutsägelser. Det är till exempel möjligt att färdas mellan så kallade alternativa universa. Hjälten gör detta, med hjälp av en apparatur, som förstärker hans önskningar, alltså en form av vad vi skulle kalla för realitetsfokusering. Hjälten upptäcker att man alltid kan ta sig till den plats, där man önskar vara, men han upptäcker också att ingen känner sina egna önskningar helt. Eftersom man inte känner sig helt och eftersom man ständigt förändras, så är det svårt att utnyttja realitetsfokuseringen på ett vettigt sätt. Man vet inte riktigt var man hamnar. Samtidigt så påstår författaren i denna bok att dikten kan innehålla korn av sanning. Ni ser hur slugt han arbetar. Uppenbarligen bereder han vägen för kommande avslöjanden. Vi hade skäl att vara vaksamma, även om Mårtenssons debut trots några uppmuntrande recensioner i stort som de flesta debuter passerade obemärkt. Å andra sidan har jordborna i monarkin Sverige offentliga bibliotek. Har författaren tur, så köps boken upp där, och finns sedan tillgänglig till den är utsliten. Den kan hinna nå många läsare, och utan en fullmakt från Stora Församlingen kan vi ingenting göra.

 

Det dröjde ända till 1974, alltså sex jordår, innan Mårtensson slog till på nytt. Hur tillbringade han mellantiden? En lång tid lyckades han faktiskt lura oss fullkomligt. Han studerade engelska, ett lokalt språk, han studerade litteratur och till sist "filosofi”, som människorna kallar Läran om kunskap och vishet. Han avfördes till rutinbevakning, och liggarna är delvis ofullständiga. Dock lämnade han inte SF. Det borde ha gjort oss alerta. Han var aktiv som så kallad SF-fan, medredigerade SF-Forum från Sveriges huvudstad, ett så kallat fanzine som inte saknade ambitioner, i samverkan med John-Henri Holmberg och Mats Linder. De tre kallade sig ”Witterhetssellskapet din ven Fandom” och uppges ha haft det ganska roligt på ett ungdomligt oförståndigt sätt. Mårtensson publicerar några noveller av blandad kvalitet, det hade han ju för övrigt gjort redan före 1968 i det gamla magasinet Häpna!

Men 1970 ingår han i det så kallade inkubationsstadiet, havande skaffat sig en hona, vilket jordfolket kallar dels fästmö, dels fru, en distinktion vi knappast kan förstå, är Mårtensson några år ganska inaktiv. Tills han slår till. 1973 i jordtid räknat skrev han på sommaren på en månad en roman som han kallade ”metagalactic spy”.

För att lura oss skrev han den på engelska, men så vände det. I november översattes den snabbt till hans eget språk reviderades lätt och utgavs på våren 1974 som Skeppet i Kambrium. Ytligt sett är det en ung författares försök att skriva en så kallat riktig science fiction-roman, men om man skrapar på ytan... Boken beskriver en framtid där jordfolket själva lyckats med konststycket att utplåna alla livsformer utom sig själva och antagligen sin egen tarmflora. De lever helt beroende av energi, omgivna av syntetiska rekonstruktioner. Den som styr energiflödet, en myndighet som kallas PROG, har den egentliga makten. Dess fiender låses inne i en konstig tredimensionell kopia av en stad som är Mårtenssons samtida ”London”, där de berövas sitt minne och fås att tro att de egentligen lever år 1968 ungefär. Intrigen bygger på att den här staden lyckas åstadkomma en slags varpning, en kortslutning av rumtiden, vilken får effekter långt ut i kosmos. Vintergator kollapsar, det blir kort sagt värre ju längre från Jorden man kommer. Vi undrade, när vi läste detta: Försöker han varna oss? Går han emot sina egna? Men då borde han ha kontaktat oss. Vi gav honom tillfällen, men han sade upprepade gånger: jag tror inte på flygande tefat. Med den officiella attityd var han omöjlig att nå. Vi slog våra kloka huvuden samman, avlyssnade klangen från hjärnsubstanserna och deras förstärkta höljen, grubblade. Vad händer mer i Mårtenssons andra bok? Här finns ekon aven samtida jordfilosof, Ludwig Wittgenstein, och hans logiska mystik. Här finns antydningar om utomjordiska varelsers skrämmande utseende och dumhet. Drev han med oss? Och dessutom förutspår Mårtensson helt djärvt i ett penndrag den Meningslösa maskinens existens. Den meningslösa maskinen är som bekant en maskin, som existerar utan varje praktiskt syfte. Mårtenssons hjälte får en sådan installerad. Den ser ut som en jordisk jukebox med inslag av videofoni.

Den överlämnar till hjälten ett så kallat geléhallon, som den senare begär att få tillbaka. Mårtensson uppger själv detta vara en av bokens höjdpunkter. Vi förde upp honom på listan över akuta bevakningsfall.

 

Tydligen hade författaren nu börjat på allvar.1973 var han kusligt aktiv. Under sommaren påbörjade han dessutom ett manuskript som så småningom skulle utges med namnet

"Samarkand 5617". Han påbörjade även en roman, som han till dags dato ännu inte skrivit färdigt, men just nu lär vara i färd med, bland annat. Dessutom skrev han några noveller, vilka blev liggande opublicerade de flesta.

 

Samtidigt kamouflerade han skickligt sig som ung doktorand i det akademiska ämnet ”teoretisk filosofi", uppträdde med vetenskapliga pretentioner och spelade på fritid dragspel. Vilka dimridåer! Vilken slughet.

 

Lyckligtvis var de svenska bokförlagen inte mogna för honom. Men det lyckades honom 1975 att hitta en nystartad förläggare, som var beredd att satsa på den i monarkin Sverige ringaktade SF-genren, och "Samarkand 5617” utgavs. I stilen anknöt den mer till Mårtenssons första roman. Den var på det språkliga planet litet vekare, litet mer känslosam och den behandlade ytligt sett mer människors öden än kosmos. En ung man utväljs av några tänkande maskiner att spela in huvudroll i ett spel om makt. Intrigen är minst sagt komplicerad. Mårtensson hade länge beundrat Clifford Simaks roman TIME AND AGAIN, Theodore Sturgeons psykologiska blick och A E van Vogts kosmiska utblickar. Här försökte han sig på något litterärt mycket ambitiöst, verkade det som.

En bok som kombinerade äventyrsromanens form med den seriösa romanens innehåll. Men även om boken på ytan handlade om människor, deras hopp, deras fruktan, så hade boken som huvudidé att människorna manipuleras av utommänskliga krafter. Mårtensson försökte säga att det här var en symbol för det mänskliga livets villkor, att ständigt påverkas av faktorer som man inte själv förstår och råder över, men för oss var det uppenbart. Han hade genomskådat oss. Vår verksamhet på Jorden i förtäckt skepnad var på väg att bli en självklarhet. Här var Mårtensson givetvis bara en av många hemska science fictionförfattare att ta itu med, men även om han mottog impulser från dem, så kom han också ibland med egna idéer, som slog oss hårt. Vi tänkte: var fick han det där ifrån?

 

Våra misstankar besannades, när Mårtensson skrev en ungdomsbok. Det var också 1975. Den utkom 1976-77 under namnet Adolf och javamännens gåta. Mårtensson var här kusligt nära sanningen igen. Mänsklighetens historia spåras långt tillbaka i stenålderstid och han utforskar klassiska Lemurienlegender. På ytan var boken en detektivroman med SF-prägel, dessutom försedd med inslag av så kallad humor. Här fick vi oväntad hjälp av två lektörer från Bibliotekstjänst, som läste boken och utan att förstå den sade att den var konstig, värdelös, tråkig, osv. Den mördades på det viset effektivt och blev aldrig ett problem för oss. Ändå visar den vad Mårtensson kunde åstadkomma.

 

Själv sade han, vilket vår tankeanalysator tydligt registrerade: "Man får tydligen inte vara rolig i Sverige. Jag får återgå till dystra och pessimistiska böcker.” Och han gjorde det, men på vilket sätt?

 

I sin troligen bäst skrivna publicerade SF-roman, ”Jungfrulig planet” framträder Mårtensson som skenbar kritiker av sin egen art, den av sig själv benämnda homo sapiens, vilket lär betyda ”den tänkande människan". Men det väsentliga är ju inte att man tänker, utan hur man tänker. Mårtenssons människor tänker med få undantag på sig själva, på bolags vinst, profit och expansion. Främmande världar finns för att koloniseras. Vackra traktat om tolerans mot främmande varelser upprättas men ignoreras i praktiken. Djurarter utplånas för att förvandlas till prydnadsföremål, parfym eller delikatesser. Hav förgiftas, osv. När människorna i romanen stöter på varelser lika intelligenta som de själva, i formen av· stora matematiskt begåvade katter, så behandlas dessa med omedelbar misstänksamhet. Boken snubblar dessutom i likhet med andra romaner av SF-författare på en hemlighet, den om art-transmutation De människoliknande batakterna, som människorna anser stupida och använder som drogade gruvarbetare, ingår i en ny livscykel, de lever nämligen i symbios med ett virus, som omvandlar deras arvsmassa, så att de i andra stadiet slår rot och blir gigantiska träd. Människorna visar i Mårtenssons bok sin klokhet genom att försöka "bota dem" genom amputation av benen. Än en gång undrade vi: försöker han varna oss. Men Delegat Fnirg al Tiptok från sextonde nubulosan sade klokt: Han varnar sina egna. Vill ni erövra kosmos, säger han så måste ni gå försiktigt fram, annars kommer kosmos att bestraffa er. Tydligen tänker dessa outvecklade varelser erövra kosmos, vi får det bestyrkt gång på gång. Mårtensson har senare skrivit en novell, som handlar om hur mänskligheten fick kontakt med planeten Catworld. Den ingår i en novellsamling, som han postat till ett annat förlag, och som så småningom lär komma ut om vi ej kan stoppa det. Moralen är här densamma.

 

Men Mårtensson som nu var utsatt för intensiv bevakning och monitoring, tycks ha sett klart att han kanske gått för långt. Han lämnade skenbart genre, och började skriva så kallade kriminalromaner, det vill säga berättelser om a) hur människor begår brott och b) blir bestraffade eller åtminstone avslöjade av mänsklighetens interna agenter, poliser benämnda. Dessa böcker handlar inte om kosmos, utan om Mårtenssons födelsestad, Malmö, och dess omvandling till problemfylld mindre storstad. Vi skulle invaggas i säkerhet. Mårtensson hade lämnat SF.

 

Men ack. Efter fyra kriminalromaner utkommer i rask följd ännu en SF-roman, Deral Bågskytt, en SF-diktsamling och en så kallad fantasy-roman, Maktens Vägar. Fantasy definierar Mårtensson som Science fiction utan Science. Vi ser, han har inte lämnat sin inriktning. Han bara prövar nya vägar. Deral Bågskytt är i och för sig en ur kosmisk synvinkel harmlös bok om en ung mans sökande efter kärlek och självförståelse i en framtid där mänskligheten bombat sig själva tillbaka till nära utplåningen. Radioaktiva zoner undviks, vanskapta barn sätts ut i skogen och de som överlever driver omkring där som sagoväsen. Diktsamlingen blandar teman som Mårtensson tidiga utnyttjat, till exempel mänsklighetens hänsynslöshet, men också dess omättliga behov av kärlek. En paradox som länge förbryllat våra psykologer. Vi ser här hur han driver med våra observatörer, genom att kasta tillbaka deras egen förvirring i ansiktena på dem.

 

Och i höst, som människorna säger, 1980, utkom en novellsamling där Mårtensson med en kumpan vid namn Steve Sem-Sandberg, en yngre kollega, fortsätter sin subversiva verksamhet. Realitetstransformation, invasioner, skildringar av framtider där mänskligheten helt behärskar vintergatan bör visa er att Mårtensson trots sina fyra kriminalromaner inte är ofarlig. Dessa noveller är skrivna under sextio och sjuttiotalet. Den lustigaste historien tycker jag själv är en där mänskligheten invaderas av ett ny sorts burfåglar, men samtidigt är Mårtenssons budskap klart: mänsklighet var på din vakt!

 

Och till oss säger han: försök inte. Vi har genomskådat era planer på förhand.

 

Därmed är Mårtenssons publicerade verk presenterade.

Men på tryckeriet finns en andra del av fantasyn Maktens Vägar, och vår spion i kvarteret bredvid meddelar att Mårtensson just börjat skriva på del tre, samtidigt som han skriver färdigt en redan nämnd SF-roman från 1973. Denna behandlar projektion av kvasimateria som om det vore en möjlighet. Åter har Mårtensson snubblat på något sant. Där är han i gott sällskap med sina kollegor i andra jordiska länder. Hur bär de sig åt, dessa SF författare? Står de i undermedveten telepatisk kontakt med starka sändare hos oss? Eller har de smugglat ut agenter?

 

Hur då? Förstår ni någonting?

 

Nåväl, vår spion i kvarteret mittemot avslöjar därtill, vilket för framtiden ter sig oroande: fantasytrilogin Maktens Vägar är egentligen mest en förövning inför planen att skriva en omfattande SF-roman, som skall få de andra att se ut som bleka förövningar. Än så länge kan han stoppas, för han har ännu inte skrivit en rad på det där verket, men om vi känner honom rätt, så kommer det. En tanke vi uppfattat ur hans undermedvetna löd: ”…det kanske kan bli en blandning av Star Wars och Dostojevskij…” En annan sade: ”…en slags renässansroman förlagd till en avlägsen framtid…”

 

Det är nu tid att summera fallet Mårtensson. Denne trettiofemårige humanoid har publicerat ett drygt halvt dussin SF-böcker, fyra kriminalromaner, en del noveller. Mer är på väg. Det är SF-biten som berör oss här. I den röjs i litterär form under skenet av litteratur kosmiska hemligheter. Mårtensson är härmed en del av en jordinternationell maffia, som han klart samarbetar med på lokal nivå i monarkin Sverige.

 Hans "Jungfrulig planet” är således klart i linje med Brian Aldiss "The Dark Light-Years” och Ursula K LeGuins ”The Word for World is Forest”. "Skeppet i Kambrium” är i linje med flera romaner av Poul Anderson och Asimov, Simak med flera. Samtidigt så har Mårtensson ett eget subversivt tema, det att saker och ting kan vara något annat än de syns på ytan, att våra sinnen kan bedra oss. Vi kan tro att vi bor i London 1968, men i själva verket sitter vi i fängelse. Finns det något samband här med att Mårtensson skriver en avhandling om psykiatri genom tiderna? Man kan undra.

 

Hittills har Mårtensson haft ringa internationell genomslagskraft. Hans första roman utkom på danska 1968, kuriöst nog innan den svenska utgåvan. Samma bok har sedan tiotalet år skolat utkomma i Tjeckoslovakien, senast har utgivningen uppskjutits till slutet av 1981 lokal tid. Några noveller har publicerats i Frankrike, två i USA. Mårtensson säger sig vara lat. Dålig på marknadsföring. Vår agent nr 2 menar att han bara bidar sin tid. Vad är egentligen sant här?

 

Vad kan sägas på den positiva sidan? Att Mårtensson inte menar något ont? Att han bara tycker det är roligt att skriva böcker. Att han inte duger till så mycket annat? Att han aven ren slump snubblat på diverse kosmiska hemligheter. Kan detta vara sant? Tyder den litterära kvaliteten på detta? Vår sektion för litterär kvalitet har avgett följande rapport: ”Granskning av Bertil Mårtenssons SF. Såväl datoriserad, intuitiv som metafysisk granskning av nämnda verk visar att de inte helt saknar litterära kvaliteter, även om Mårtensson också ibland kan åstadkomma mindre lyckade passager. Kommittén är emellertid oenig om vad som är lyckat och vad som inte är lyckat. En majoritet anser att de främsta passagerna finns i ”Samarkand 5617", men att ”Jungfrulig planet" som dramatisk helhet är den främsta produktionen.”

Övriga verk utmärks av en ibland svårkarakteriserad blandning av mycket stort allvar och så kallad humor, en för mänskligheten inte helt unik form av vansinne. Mårtensson har ännu, om han tillåtes fortsätta, det mesta ogjort. En prognos skulle vara att han i så fall åtminstone avser att få detta gjort. Men vi måste lämna öppen bedömningen av böcker som ännu inte finns. Fantasyn Maktens Vägar, som delvis faller inom kategorin SF, är svår att bedöma då endast en del ännu föreligger, men den kan vara Mårtenssons huvudarbete hittills, i fullbordad form. Den är dock ur kosmisk synvinkel ganska harmlös, fast om man letar mellan raderna vet man ju aldrig vad man hittar, som en klok fnyk en gång sade. Mårtenssons egen bedömning är av telepatiska studier att döma ambivalent.

Vi har uppfattat en tanke, som bifogas: "Ibland älskar man sina barn, ibland vill man slå dem. Det är likadant med böcker.”

 

Vi vet dock inte om Mårtensson slår sina böcker. Han kan åtminstone delvis betecknas som skönlitterär författare. Men inget utesluter att han även är någonting annat. Vår bedömning är kluven. Slut på rapport 56GTC:17654.”

 

Därmed måste fakta i målet anses vara förelagda. Till er, ärade presidieledamöter, måste jag ställa frågan:

”Kan vi låta Mårtensson fortsätta? Eller bör åtgärder vidtagas?” Härvidlag kan en serie av manövrer tänkas .

Vi kan i samarbete med svenska förlag, som ju ännu inte riktigt förstår SF-genren (med smärre undantag) tvinga Mårtensson att sluta med SF, och bli kriminalförfattare uteslutande. Vi kan få honom exterminerad. Vi kan utföra fjärrlobotomering

 

Vad skall vi rekommendera till generalförsamlingen?

 

Jag inväntar med spänning era röster.

 

 

TILLBAKA